Ontwerpwedstrijd

Geïnspireerd door de ideeën van Constant, maar ook door de vormen en structuren die hij gebruikte in zijn werk New Babylon riep het Festival De Bouw professionals op om zich aan te melden voor een ontwerpwedstrijd. In samenwerking met ZigZagCity daagden ze architecten, kunstenaars en ontwerpers uit om zich te laten inspireren door de structuren van steigerbouw in het komen tot een nieuwe constructie. Los van functionaliteit, met het innemen van ruimte en het tot de verbeelding spreken van de bezoeker als uitgangspunt.

Jesse Debets is met zijn Paviljoen voor Experiment de winnaar van de wedstrijd en zijn ontwerp zal te bewonderen zijn tijdens Duizel in het Park 2018. Over zijn ontwerp zegt hij het volgende:

“Mijn Paviljoen voor Experiment is gebaseerd op het stramien en vormt het eerste basis-principe binnen de architectuur volgens Vitruvius: stevigheid (firmitas). Door een interventie wordt dit ritme doorbroken. Bamboe stokken worden toegevoegd, het tweede basisprincipe: schoonheid (venustas). Door de bezoeker, homo ludens, uit te nodigen naar eigen inzicht en in alle vrijheid divers materiaal zoals bamboe, doek, touw, kurk toe te voegen aan het paviljoen wordt het derde principe, bruikbaarheid (utilitas) opnieuw gedefinieerd.”

Aanleiding

Voor de komende editie van Festival De Bouw, zaterdag 21 juli tot en met zondag 29 juli, laat de organisatie zich inspireren door de kunstenaar Constant Nieuwenhuys (1920-2005) en specifiek zijn werk New Babylon. Constant bedacht een wereld als een labyrint met ontmoetingsplekken, waar mensen niet langer werken en zij hun eigen gang kunnen gaan. Bewoner van deze wereld is de homo ludens: de spelende mens, creatief en vrij.

Festival De Bouw daagt bezoekers uit de spelende mens in hen wakker te maken. Met de kennis, faciliteiten, sfeer en inspiratie aanwezig op het festivalterrein en speciale programmering wil het festival jonge en volwassen bezoekers stimuleren en motiveren om te maken, te bouwen en te experimenteren.

De Bouw bleek de afgelopen jaren niet alleen voor amateurbouwers, maar ook voor professionals, een fijne plek om te spelen met materialen. Op uitnodiging bouwden afgelopen edities kunstenaars en architecten hun eigen werk. Met de ontwerpwedstrijd ‘Van Concept tot Constructie’ willen we hier ruimte voor maken, met een nog grotere impact; voor de maker van het project, op de visuele uitstraling van Festival De Bouw en daarmee op de bezoekers en andere bouwers.

Aanmelding & inzending

Deelnemers dienen een conceptschets in voor 1 juni 2018. De inzending bestaat uit een ontwerpschets (op maximaal A3 formaat) en een korte motivatie van ongeveer 20 regels. Daarnaast mogen maximaal 3 referentiebeelden worden gegeven.

Dien je ontwerp in via e-mail of per post.
debouw@stichtingdeloodsen.nl

Stichting de Loodsen
Zomerhofstraat 71, Unit 220
3032 CK Rotterdam

In de wedstrijd laat De Bouw deelnemers behoorlijk vrij, al zijn er wel een aantal eisen waaraan de constructie moet voldoen:
– De constructie moet ruimte innemen met een maximum van 10x10x10 meter.
– Bamboe is de basis voor de constructie. Er zijn voor het kunstwerk maximaal 900 bamboestokken beschikbaar van 210 cm lang en een diameter tussen de 15 en 20 mm. Een combinatie met andere materialen is toegestaan, denk hierbij aan textiel of projectie.

Jurering

De jury bestaat uit zakelijk leider van De Bouw Joost Maaskant, artistiek leider van ZigZagCity Pieter Kuster, beeldend kunstenaar Ruud Reutelingsperger van het Observatorium en architectuurfotograaf Ossip van Duivenbode.
Bij de selectie van de ontwerpen wordt gekeken naar de volgende punten:
– Het creëren van een ruimtelijke ervaring;
– Het gebruik van spannende structuren;
– Publieksbeleving;
– Uitvoerbaarheid en realisatie

De maker van het winnend ontwerp krijgt een budget van € 3.000, waarvan € 750 prijzengeld en € 2.250 bouwbudget (voor de uitvoering van het bouwproject en extra materialen). De organisatie zorgt voor het basismateriaal, de bamboe.

Tijdschema

1 juni: Deadline voor inzendingen
5 juni: Bekendmaking winnaar
juni: Uitwerking ontwerp
18 juli: Opbouw constructie
21 juli: Opening festival en onthulling constructie
Voor meer informatie of vragen kan je terecht bij Annabel Draaijers, debouw@stichtingdeloodsen.nl of 010-4116693.